zaterdag 5 maart 2016

Ouderwets rondje Alblasserwaard

Vanochtend niet vroeg weg, maar een ochtendje rustig aan doen. Na rustig opstarten en wat verplichtingen, stapte ik vanmiddag op de fiets. Het was heerlijk weer, en de laatste weken heb ik niet veel rondjes door de Alblasserwaard gemaakt. Hoog tijd voor een ronde in mijn zogenaamde 'local patch' in het vogelaarsjargon.

Al een tijd lang was ik niet meer op Gors Landhoeve geweest. Daarom besloot ik hier maar eens te starten. Helaas was het water erg hoog, en kwam ik niet veel verder als een roepende waterral, een groep kieviten en een groep wintertalingen. 
Ik besloot de rivier af te fietsen richting Alblasserdam. Dit leverde nog de eerste oeverloper 2016 voor de Alblasserwaard op. Daarnaast liet een van de vele Kinderdijkse cetti's zangers zich ook nog even horen! Voor zo'n ukkie maakt hij toch behoorlijk wat geluid!

Al een tijd lang hangt er een oeverpieper rond op de Crezéepolder. Voor hier in het binnenland toch wel goeie soort! Omdat er tussen de Crezéepolder en de Alblasserwaard alleen maar een rivier ligt, besloot ik vorige week op Alblasserdam te kijken, in de hoop dat de pieper toen een uitstapje zou maken. Wat bleek, de oeverpieper zat zoals gehoopt aan de goeie kant van de rivier. Weer een lifer voor de Alblasserwaard! Helaas was het water vandaag te hoog en was het erg druk met fietsers, waardoor de pieper zich niet liet zien. 

Omdat ik al een tijd lang niet in Parkhuis Kinderdijk ben geweest, besloot ik hier maar even een rondje te maken. Hier kwam ik al snel John Korteweg tegen. Toch maar even van de fiets stappen. Zoals altijd was het weer erg gezellig! Ook leverde een rondje door het Parkhuis nog een sperwer, ooievaar op nest, 2 boomklever, 2 groene specht, witkoppige staartmees en een heel fraai vrouwtje pijlstaart!!! Kruipend over de grond en tijgerend tussen de hondenpoep door, kregen we dit fraaie ranke eendje nog leuk op de foto. Wat een bizarre waarneming voor hier!!



                                          Pijlstaart
                                          Witkoppige staartmees

Gezien het feit dat ik John al een heel lang niet gesproken had, was het erg leuk om zo weer eens een rondje te maken. Helaas hield hij me wel van me doel af, namelijk kijken voor een nieuwe fiets bij de Kringloop ;) Daar aangekomen werd ik niet meer naar binnengelaten door de beste man, het was sluitingstijd..

Nouja, nu was ik toch in de buurt van Nieuwland, dus daar maar even kijken. Helaas is het gebied na grootschalig klepelwerk een stuk minder interessant geworden. Vooral watersnip en bokje zijn behoorlijk in aantal gezakt! Eenden zaten er nog wel zat in de plassen, vooral krakeenden, wintertalingen, kuifeenden en wilde eenden. Ook een grote gele kwikstaart, witte kwikstaart, dodaars en een paartje slobeenden waren het noemen ook nog wel waard. Het zijn trouwens wel prachtige beesten die slobeenden, en dan helemaal die mannetjes! Wat een fraaie kleuren!

Als laatste nam ik nog even een kijkje in het braakliggende terrein tussen Baanhoek en Papendrecht. Helaas zijn zie hier al weer aardig aan het werk. Wel leverde dit bezoek nog een witgat, een paartje kievit en een paartje kneu op. 
Op de terugweg liepen er in polder Papendrecht nog een 4-tal reeën. Blijven fraaie beesten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten